سبکشناسی زبانی داستانهای کوتاه جلال آلاحمد
نویسنده
چکیده مقاله:
سبک واقعیتی زبانی است و سرچشمۀ این واقعیت در گزینشهای زبانی نویسنده نهفتهاست. مطالعات سبکشناسی میتواند در درک بهتر متون ادبی راهگشا باشد. تحقیق حاضر، به توصیف و بررسی ویژگیهای زبانی داستانهای کوتاه جلال آلاحمد میپردازد. نگارنده سعیدارد تا برخی از ویژگیهای آوایی، واژگانی و نحوی نثر آلاحمد را تعیینکند. بدینمنظور بیست داستان کوتاه آلاحمد، براساس روش پیشنهادی رایت و هوپ (1996) بررسیشدهاست. نتایج تحقیق نشانمیدهد که آل احمد در داستانهای کوتاهش، سبکی عامیانه دارد. این یافته، با شواهدی آوایی، واژگانی و نحوی در داستانهای کوتاه آلاحمد تأییدمیشود. فرآیندهای واجی همانند حذف واجها و هجاها، کاربرد واژهها و اصطلاحات گونۀ گفتاری و استفاده از اسامی و صفات ساده (بسیط) و کاربرد فراوان جملات مرکّب و معلوم از مهمترین مشخصههایی هستند که در این تحقیق مشخص و بهعنوان شواهدی در تعیین سبک آثار آلاحمد معرفیشدهاند. این سبک منحصربهفرد حاصل گزینشهای فردی و سلیقهای او، از محور جانشینی زبان فارسی و چینش آنها در محور همنشینی است.
منابع مشابه
شیوه های زبانی شخصیت پردازی در داستانهای کوتاه سیمین دانشور
سیمین دانشور از جمله معدود نویسندگان معاصر زن است که توانسته است با استفاده از اطلاعات و دانش قابل قبول خود در قالب داستان و رمان آثار ارزشمندی به جامعه علمی و ادبی تقدیم نماید و از مسائل و مشکلات زمانة خود پرده بردارد. او تلاش کرده است به عنوان چشم بیدار جامعه را از زوایا وگوشه های مختلف-مخصوصاً از دید یک زن نگاه کند و مباحثی را مطرح نماید که قبل از او یا اصلاً بدان پرداخته نشده یا اگر هم پرداخت...
متن کاملسبک شناسی زبانی داستان های کوتاه جلال آل احمد
سبک واقعیتی زبانی است و سرچشمۀ این واقعیت در گزینش های زبانی نویسنده نهفتهاست. مطالعات سبک شناسی می تواند در درک بهتر متون ادبی راهگشا باشد. تحقیق حاضر، به توصیف و بررسی ویژگیهای زبانی داستانهای کوتاه جلال آلاحمد می پردازد. نگارنده سعیدارد تا برخی از ویژگیهای آوایی، واژگانی و نحوی نثر آلاحمد را تعیینکند. بدینمنظور بیست داستان کوتاه آلاحمد، براساس روش پیشنهادی رایت و هوپ (1996) بررسیش...
متن کامل آشناییزدایی زبانی در آثار داستانی جلال آلاحمد
فرمالیستها کارکرد ادبیات را آشناییزدایی از ادراک معمول و روزمرۀ ما نسبت به محیط اطراف میدانستند. طبق این نظریه، متن ادبی حاصل شگردهای آشناییزداینده در سطوح مختلف صورت، معنا و ژانرهای ادبی است. ساختارگرایان با بسط این مطلب، نقش ادبی را به عنوان یکی از نقشهای زبانی مطرح نمودند که با آشناییزدایی در زبان شکل میگیرد؛ لذا انواع آشناییزدایی و برجستهسازی در زبان را بیان کردند. با بررسی زبان...
متن کاملبررسی تطبیقی عناصر داستان در داستانهای کوتاهِ مصطفى لطفی منفلوطی و جلال آل احمد
در فایل اصل مقاله موجود است
متن کاملبررسی روش گفتگوی ادبی در داستانهای کوتاه بانو املی نصرالله
تردیدی نیست که روش گفتگوی ادبی از عناصر اصلی داستان نویسی کوتاه است که خود از فنون مهم ادبیات داستانی در عصر حاضر به شمار می رود.از این رو در این مقاله داستان های کوتاه بانو املی که یکی از برجسته ترین داستان نویسان معاصر لبنان است بررسی گردیده و به دلیل ضرورت آشنایی با نویسنده درابتداء ، مجموعه آثار وی به روش توصیفی و به اختصار معرفی شده و سپس شواهدی از داستان های او بیان گردیده است تا دو ویژگی...
متن کاملسازوکارهای طنزآفرینی در داستانهای کوتاه جلال آل احمد
جلال آل احمد از نویسندگان پرکار دههی چهل (ه.ش) در آثار خود، بارها مسائل اجتماعی، سیاسی و عقیدتی را به چالش کشیده است؛ انتقاد از مسائل جامعه نه تنها در مقالات و سایر نوشتههای او، بلکه در داستانهای کوتاهش نیز نمود دارد. از پنج مجموعهی داستان کوتاه چاپ شده از وی، چهار مجموعه، دارای داستانهایی بهرهمند از عناصر طنز هستند؛ آل احمد در این مجموعهها فلاکت و عقبماندگی عوام، رواج باورهای خرافی،...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 9
صفحات 131- 146
تاریخ انتشار 2015-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023